Hoe speel je als horeca-uitbater op safe?

Een eigen café of restaurant uitbaten, is niet voor doetjes. Er komen allerlei zaken bij kijken – zoals de aankoop van drank, een strategische planning opmaken voor je personeel, een gedegen chef-kok inhuren en je papierwinkel in orde brengen – die één voor één onmisbaar zijn. Omdat het ietwat eentonige werk snel vergeten wordt, brengen we licht in de duisternis: deze verzekeringen zijn een absolute must!

Horeca-uitbater in hart en nieren?

Alle gekheid op een stokje, een horecazaak uitbaten is reuzefijn, maar onderschat het niet. Het mag dan wel in een gezellige omgeving zijn met tal van blije gezichten rondom jou, de uitbater zijn van je eigen café, brasserie of taverne heeft ook minpunten. Je dacht toch niet dat iedere klant goedgeluimd binnenkomt, de leveringen altijd piekfijn op tijd zijn en er nooit eens een gerecht aanbrandt? Well, that’s called reality. En daar eindigt het niet.. er kunnen nog tal van dingen verkeerd lopen, we lijsten er enkele op:

  • Een arbeidsongeval;
  • Drank of voeding die beschadigd of met verstreken houdbaarheidsdatum bij jou aankomt;
  • Een brand in je zaak;
  • Ziekte of hevig ongeval die je voor onbeperkte duur buiten spel zetten;
  • Schade die je aanbrengt bij een caféganger of tafelgast;
  •  …

Verzeker je horecazaak

Om het ongeluk voor te zijn, kan je je hiervoor vergoeden met verschillende verzekeringen. Afhankelijk van de verzekeraar waarbij je aangesloten bent, zijn dit de meest voorkomende opties:

  1. Arbeidsongevallen: om jezelf en je personeel te beschermen bij arbeidsongevallen.
  2. Brandverzekering: om jezelf te beschermen bij een mogelijke branduitbraak in je horecazaak, schade door diefstal of andere schadeveroorzakers.
  3. Gewaarborgd inkomen: een dekking bij ziekte of langdurige werkloosheid, die ervoor zorgt dat je je loon behoudt.
  4. Objectieve aansprakelijkheid: een wettelijk verplichte verzekering voor horecazaken die een iets uitgebreidere publieke ruimte hebben. Specifiek gaat het over horecazaken met een publieke ruimte van meer dan 50 vierkante meter. Deze beschermt je zaak bij brand of ontploffing.
  5. BA Na Levering: schade die je aanbrengt aan derden nadat zij iets bij jou kochten/consumeerden.
  6. Toevertrouwd Voorwerp: bescherming bij schade aan producten/goederen die jij in bewaring nam.

Voor concrete details klop je best eens aan bij ons. Dan overlopen we alles stap voor stap, wellicht met een drankje erbij!